Midas XL 4 reinkarnáció

Írta taki dátum: . Kategória: XL4

"Az 1970-ben történt alapítása óta hosszú út és fejlesztés vezetett odáig, hogy a Midas a koncert keverőpultok világában élenjáróvá vált. A Midas a moduláris PRO4-gyel – amely az XL3, az első VCA csoportokkal ellátott, többcélú keverőpult előfutára volt – állított új mércét. Az XL3 hangmérnökök generációjának hozzáállását változtatta meg a keverés művészetének tekintetében új, kreatív lehetőségeket nyitva meg előttük, és előkészítette a terepet a valaha készült legnagyobb analóg pult, a mértékadó XL4 számára."

Forrás: Bluesound

 

A Midas XL4 pultot 1995-ben butatták be.

A bemutatás után azonnal több neves világszínvonalú produkció kezdte használni, mint pl.: Paul McCartney, Muse, Sarah McLachlan, Velvet Revolver, Metallica, R.E.M., Toby Keith, Jimmy Buffett, Santana, Bryan Adams, Van Halen, Phil Collins vagy Hillary Duff.

A 48 moduláris input frame-nek és a rendkívül rugalmas kimeneti-vezérlő szekció felépítésének köszönhetően az akkori kornak szinte minden igényét kielégítette, ami a live vagy broadcast felhasználás alkalmával felmerülhet.

A csatorna és group/aux húzókat a Penny And Giles gyártotta.

Az élőprodukciókon kívül több amerikai hangstúdió és például a német ZDF televízió is speciálisan 24 input frame- el rendelkező ( kisebb ) XL4 keverőt rendelt a Midas- tól, hiszen a pult olyan speciális szolgáltatásokat is nyújtott amit könnyedén alkalmaztak a felvételi vagy a broadcast világban.

A Broadcast és stúdió felhasználás megkönnyítésére (jobb oldalon látható) extra szolgáltatásokat nyújtó  kommunikációs modult fejlesztettek aminek a neve XL432 lett. ( az eredeti talk back modul XL431).

Az alap konfiguráció kommunikációjánál is megoldották azt, hogy egy clear-com utasító rendszerhez azonnal tudjon kapcsolódni az XL4. A CALL funkció gombot kapott, és a 4 pólusú intercom csatlakozási lehetőség a keverő mindkét előlapi végében kiépítésre került.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A keverőpult tápellátását az 1400 watt teljesítményű, redundánsan is használható XL490 Power Supply biztosítja:

némelyik szolgáltató ma is vidáman használja a régebbi beszerzésű XL3 keverőjének tápját, ami XL390 névre hallgat. Még a redundancia is működik a két különböző táp között. (Bár biztosan nem egészséges a vegyes vagy nem előírt felhasználás) 

XL4 monó és sztereó Preamp


A Sztereó csatornák dedikáltan a 17-24 és a 40-48 frame- ek között használhatóak.

A legelterjedtebb konfiguráció a 44 monó és 4 sztereó csatornával ellátott XL4 volt.

A teljes specifikáció rengeteg oldalon fellelhető az interneten.( pl. itt.)

Néhány érdekesség viszont itt is szót érdemel.

Minden bemeneti csatorna szimmetrikus xlr direct out-al rendelkezik, aminek kijárata választható a csatorna több pontjára is. (pre insert és eq vagy pre fader)

A 16 mono 4 sztereó aux out, a 16 analog group out, és a mátrixok is rendelkeznek szimmetrikus direkt bejárattal annak érdekében, hogy több hasonló keverőt is cascade-ba lehessen kötni. Ezen túl csak hab a tortán, hogy D-Sub csatlakozókon keresztül minden solo funkció valamint rs-232 porton keresztül a scene mentés- hívás is cascade-olható.

(Taps)

A középső szekción megtalálható még 16 mikrofon vagy vonal szintű bejárat (return) vezérlése, ami mély és magas hangszín szabályzóval is el van látva ( +48v ! ). Ezek a 10 vca csoport bármelyikére választhatóak.

10+ 2 vca, amit motoros féderekkel szereltek. Ezeket nem klasszikus villanymotorok, hanem egyszerű elektromágnesek rángatják.

A VCA szekciót és az automatika elektronikát az Outboard Electronics cég fejlesztette. Külön megérne egy misét ez a cég.

Korát megelőzően a 2 plus grand master VCA az analog group/aux- ok vezérlésére szolgál. Ebben az időben nem volt divat, hogy kijáratok bármi egyéb vezérlést is kaphatnak.

2000 scene segíti a mentés és recall funkciót. A legtöbb szolgáltatás kapcsolása és routing ( mute, analog group, vca ) menthető és előhívható a scene – ekkel. 

A legtöbb automatizálással kapcsolatos funkciót, a pult kallibrálását segítő funkciókat, test üzemmódokat csak az előre beállított jelszó beütése után érhetjük el, annak érdekében, hogy a gyenge képességű takácsok ne matassanak benne üzem közben vagy véletlenül, hanem ez legyen egy rohadtul tudatos dolog, ha a pulton bármit engedélyezni vagy tiltani kell.

Már egyetlen csatornán is annyi opció és lehetőség van, hogy az egyetlen csatornán történt összes megnyomott gomb alap helyzetbe állítása egy délutáni családi program lehetne, ha nem találták volna ki, hogy bizonyos gomb kombinációval egy másodperc alatt alap helyzetbe állítható bármelyik bemeneti csatorna.

Természetesen minden ki-be járat rendelkezik szimmetrikus insert ponttal. Ezek a konzol közepén található patch bay- en érhetők el. Az insert Pont választható eq előtt és után.

A legendás XL4 preamp és eq a nagy sikerre való tekintettel, 1998-ban az egyéb keverőpultok vagy stúdió eszközök használóinak is elérhetővé vált.

Az 1U magas és 19" szélességű XL42 preamp és eq ugyanazokkal az alkotóelemekkel rendelkezett mint az XL4-be szerelt, annyi különbséggel, hogy az alul, felül áteresztő szűrők itt nem volta megtalálhatóak.

A digitális technológia elterjedésével a minőségi, magas színvonalú analóg előfokokra ugyanúgy megvolt az igény, mint a hangtechnika úttörőinek, de az egyre változó elvárásokat figyelembe véve, plusz szolgáltatásokat is kell nyújtani a gyártóknak.

Így született meg 2013-ban a Midas XL48 Preamp, ami azon túl, hogy szintén a legendás XL4 preampot használta ( 8 csatorna ), még az igen komoly mai elvárásoknak is megfelelő A-D konverterrel is rendelkezik.

Maczkó Robi tesztjét itt olvashatjátok

"Az XL48 nyolc darab Midas XL4 előfokot tartalmaz 1 U méretű dobozba építve, a nagyon kedvelt elsőrangú Midas mikrofon előerősítő hangzását téve elérhetővé keverő hangmérnökök számára, bárhol is dolgozzanak.

A Midas XL48 alul- és felüláteresztő szűrőkkel, nyolc Midas XL8 96 kHz 24 bites A/D átalakítóval és szuper alacsony jitteres 1 ppm belső órával rendelkezik. Ezen kívül 8 szegmenses LED-es bemeneti szintjelző, csatornánként fantomtáp kapcsoló, polaritás fordító és -20 dB-es csillapító kapcsoló kapott helyet benne. A bemeneteket Neutrik XLR és 25 pólusú D-sub csatlakozók képezik.

Az XL48-ban analóg és digitális kimenetek is megtalálhatók ADAT és AES/EBU formátumban. Mind az öt kimenet használható egyidejűleg, így az XL48 multifunkcionális analóg/digitális mikrofon splitterként is alkalmazható, illetve a keverőt kiegészíti nyolc csatornával. Többféle órajel használata lehetséges, belső wordclock, belső 96 kHz, 88,2 kHz, 48 kHz és 44,1 kHz.

Alkalmazható mobil felvételhez, analóg és/vagy digitális splitterként keverők között, illetve más márkájú digitális pultokat is elláthat Midas előfokokkal és referencia szintű órával."

 

  • Nyolc mikrofon/vonal bemenet klasszikus Midas XL4 mikrofon előerősítővel
  • Klasszikus analóg Midas XL4 alul- és felüláteresztő szűrők
  • Minden csatornához külön 48 V-os fantomtáp kapcsoló
  • -20 dB-es csillapító kapcsoló csatornánként
  • Polaritás kapcsoló csatornánként
  • Nagypontosságú 8 szegmenses LED kivezérlés jelző csatornánként
  • Rendkívül alacsony latency értékkel rendelkező Midas XL8 96 kHz 24 bites A/D átalakítók
  • 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz és 96 kHz-es mintavételi frekvenciák támogatása
  • Rendkívül alacsony jitteres, referencia szintű 1 part-per-miilion (1 ppm), hőmérséklet stabilizált órajel külső wordclock szinkronizálási lehetőséggel
  • Párhuzamos, szimmetrizált XLR és 25 pólusú D-Sub bemeneti csatlakozók
  • Bufferelt, szimmetrikus 25 pólusú D-Sub kimeneti csatlakozók
  • Duál AES3 25 pólusú D-Sub kimeneti csatlakozó
  • Duál ADAT optikai kimeneti csatlakozó 
  • Tervezte és kivitelezte a Midas az Egyesült Királyságban

Forrás: Bluesound

 

Annak idején mikor a szakmát kezdtem, még az is boldogsággal töltött el, ha egy viszonylag komolyabb berendezésről egy képet foghattam a kezemben. 

Olyan holmik használatáról, ami minőségben és szolgáltatásban is világszínvonalú, természetesen nem is állmodozhatott a magam fajta.

Még csak egy-két év telt el ekkor a Midas XL4 megjelenésétől, de már az összes számottevő nagy produkció turnéjában ez volt az egyik etalon.

Mi is csak a gyári specifikációkra csorgathattuk a nyálunkat, de arra esély sem volt, hogy élőben is megnézhessünk vagy kipróbálhassunk egy ilyen volumenű keverőpultot. Arról, hogy birtokolni, pedig józan paraszti ésszel gondolni sem mertem volna. ( Ördögtől való volt.)

Az évek teltek a dolgos hétköznapokkal és még dolgosabb hétvégékkel. Egyre nagyobb és bonyolultabb berendezéseken dolgozhattam. Minden pillanatát élveztem a szakmában, kütyük között eltöltött időnek. Az analóg berendezések egyre fogyatkoztak a környezetemben. Egyre több számítógép került be a szakmába és egyre több olyan berendezést használtunk, ami szinte teljesen mellőzte a régi analóg technikai megoldásokat. Egyszer csak azt vettük észre, hogy a legkisebb falunapon is űrbázis szerű digitális kacatokat használunk, ami lássuk be, sokmindent tudnak, de mindegyik csak egy nagy egér rengeteg gombbal meg kacattal.

Évek óta a fejemben van, hogy egyszer öreg koromra nekem is lesz egy Midas XL4-em. Meggyőződésem, ez nem egyszerűen egy nagyon jó pult, hanem egy 230 kilós legenda, ami nem véletlenül vívta ki azt, hogy a világszínvonalon dolgozó igen magasan kvalifikált hangmérnökök is csak igen nagy tisztelettel és szeretettel használták vagy beszéltek róla az elmúlt 20 évben. (már akinek lehetősége volt rá).

A 2015 év végén megjelent Déjá Vu Méter című könyvben egy fiktív koncert lebonyolításáról írtam, ahol mind a technika, mind a szervezés, lebonyolítás álomszerű. Tudatosan már itt egy XL4 volt a frontkeverő, amin (csillámpónikkal álmodozva) én kevertem a koncertet.

2016 év végén adódott egy lehetőség, hogy egy leselejtezésre váró XL4 keverőt megkaparinthassak, némi külső segítséggel.

A selejtezéses nyugdíj idő, nem csak a jól elvégzett munka után jár. Ebben a gyártási korban még nem vették figyelembe a különböző környezetvédelmi előírásoknak megfelelő anyagok használatát. Bürokratikus szemlélettel élve ezek a régi berendezések (és itt most lehet megkövezni, de ettől még ez tény ) kimerítik az ipari veszélyes hulladék fogalmát. Ebből adódóan sokan nehezen képesek elfogadni, hogy a valaha méregdrágán megszerzett berendezésük, ami ledolgozta a maga több mnint 20 évét és még mindíg makulátlanul működik, ma már a törvényi előírások szerit egy intézményben igen is hulladéknak minősíthetők, könyv értékük közelít a zéróhoz.

Természetesen nem ülünk háttal az Ifában és tudjuk, hogy ezek felhasználói oldalról erősen súrolják a baromság kategóriáját, de mit lehet tenni?

Az XL4 több jelentős műszaki hibával került parkolópályára évekre. Bízva abban, hogy bizonyos részei megmenthetők, és az analóg módon működő alkotóelemek még mindíg működnek, elhatároztam, hogy megszerzem, és a saját stúdiómban fogom majd használni, apránként elvégezve a pult felújítását.

A pult elszállítást megelőzően a 2db egymást követő szériaszámú XL490 táp és azok kábeleinek mérésére került sor.

Legnagyobb meglepetésünkre a tápok belsejében a korához képest patyolat tisztaság uralkodott. Az üzemszerű működés pedig szinte evidens elvárás volt ( és úgy is lett ) egy ilyen minőségű berendezéstől.

A Keverő egy úgynevezett Post Case-ben került leszállításra annak idején a gyárból, ami nem rendelkezik kerekekkel, fülekkel meg egyéb olyan kacattal, ami alkalmassá tehetné arra, hogy Road Ready legyen. Csak targoncás mozgatásra lett gyártva. Ez csak a gyárból a rendeltetés helyére szállítás idején volt használva, ez után a pult egy hangpáholyba került a konténerből. Komoly logisztikát és nem kevés izomerőt kellett lattba vetni, hogy az eredeti helyéről kimozdíthassuk, de a Road feltalálja magát.:P 

Ezek után egy barátom raktárában felálítottuk egy teljes hétre, ahova naponta rájártam mint Maja a mézre.

A hibakeresésnél az első dolgom az volt, hogy ad-hock jelleggel megszólaltattam ezt, azt. Preamp, aux, pre-post, a különböző ki-be járatok. Kerestem a gyenge pontját. Ezzel kb. 2 napot töltöttem, aztán mikor kiderült számomra, hogy így semmi sem fog kiderülni, következett a műszeres méricskélés szisztematikusan.

Mindent, vagyis MINDENT (nem írom le mi mindent, mert itt alszunk) mérőjellel és zajjal végig vizsgáltam. Azok a hibák amik így kiderültek, mind olyanok amik a felhasználás vagy az esetleges üzemeltetés során nem jelenthetnek problémát.

Mikor az egész pultot az utolsó csavarig isten ajándékának és a nő után a második legnagyobb találmánynak minősítettem, jöhetett a nagytakarítás.

Kb. másfél óra alatt szedtem le az összes mozdítható műanyagot (poti sapkát, ilyesmit). Ezek módszeres visszapakolása az eredeti helyükre közel 7 óra alatt zajlott le. Halkan megjegyezném, hogy nem maradt újbegyem, de megérte. Természetesen ezt megelőzte a pult alapos tisztítása.

Eddig egyetlen hibáját javítottam ki. A viszonylag spéci 3,6 volt os akksi már nem dolgozott, ezért a scene-ek mentése, visszahívása nem volt barátságos és köpködte a hiba üzeneteket, okosan figyelmeztetve, hogy:

"Baj van paraszt. Itt ez az angol telefonszám és ne turkálj bennem csavarhúzóval hanem hívd fel a szervízt."

Hívtam. Nem vették fel az angol vonalas telefont, úgyhogy pákát ragadtam és azóta is csodálatosan végzi a dolgát az automatika.

Halkan jegyezném meg, hogy bekapcsolás után itt nincs boot idő.;) Ez megy és kész.

Végeredményként a pult egyenlőre hozzám került és nagy megbecsülésnek örvendve végzi a dolgát, ami nem merül ki a hagyományos stúdió munkákban, hanem a magyarországi hangtechnikus képzésnek, az utánpótlás kinevelésének is szerves része lehet hamarosan, hiszen a napnál világosabb, hogy tökéletesen alkalmas az oktatásra, mivel ennyire letisztult és áttekinthető berendezés ritkán kerül ki mérnök emberek kezéből. A tervezés és kivitelezés nem csak funkcionálisan valósult meg, hanem a megszólalás is és főleg a pult bárhonnan bárhova küldött jelének összegzése is könnybe lábasztja a magamfajta tenyeres-talpas, botcsinálta, önjelölt masiniszta szemét.

(saját szavaimmal élve: odabasz.)

Na majd írok még.

🙂

taki

 

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Trackback from your site.

The best bonus by bet365 Ελλάδα 100% for new user.

Full Joomla 3.0 Theme free theme.